
Folkets Kraftløft-videoen
Pitchdeck
En kampanje om lønnsom energisparing

10 TWh
Staten har satt et mål: 10 TWh spart i norske bygg innen 2030.

For å lykkes med dette målet må folk faktisk gjøre tiltak – hjemme. Det handler ikke bare om teknologi, men om mennesker.
Folkets kraftløft er utviklet for å gjøre energisparing forståelig, fornuftig – og ja, folkelig.
Vi skal vise tiltakene som virkelig fungerer i praksis, og inspirere folk til å handle – for egen komfort, for økonomien og i siste ende, for klimaet.
En nasjonal filmkampanje og digital satsing som
lanseres samtidig av fylkeskommuner, kommuner og organisasjoner over hele landet.
Alle bruker de samme filmene, budskapene og visuelle identiteten – Folkets kraftløft – for å skape gjenkjennelse, samhold og kraft i budskapet.
Kampanjen bygger på ideen om en nasjonal dugnad for energisparing, i samme ånd som Kraftløftet fra LO og NHO.
Filmene skal treffe både hjertet og fornuften – med varme og tydelighet – og vise hvordan kloke grep hjemme faktisk kan utgjøre en stor forskjell.
Filmkampanje
Denne filmen blir utgangspunktet for flere kortversjoner til bruk i sosiale medier og digitale flater. I tillegg ønsker vi å lage intervjuer og fordypende innhold, slik at interesserte kan lære mer og få praktiske råd om energisparing og bli sendt videre til de riktige instansene for støtte og veiledning.
Uttrykket er dokumentarisk med varme og autentiske mennesker i fokus. Det er plass til humor, men kjernebudskapene må komme godt frem.
Kampanjen produseres av Folkets kraftløft, gjennom Valdres næringshage støttet av Innlandet fylkeskommune i samarbeid med lokale og nasjonale aktører.

Spar med fornuft – små grep og god timing sammen med andre tiltak i boligen lønner seg:
Etterisolér kaldloftet – Norges billigste klimatiltak.
Bruk de nye støtteordningene fra Enova.
Ikke rehabilitér uten energisparing.
Ta vare på eldre og verneverdige boliger på en klok måte.
De viktigste punktene

Vi ser for oss en tydelig formidler som leder seeren gjennom filmen – støttet av gode visualiseringer som gjør rådene enkle å forstå.
I senteret av filmen skal det være et hus med rom hvor folk bor, arbeider og formidler innholdet. Det skal være spennende å følge med, slik at det blir mer enn en tradisjonell «tips og råd» film.
Målet er å finne øyeblikk og fortellergrep som treffer hjertet, og får folk til å føle – ikke bare forstå – og hvorfor de bør handle.
Filmideen


Lånt fra Riksantikvaren


Mål og effekt
Hovedmål: Skape nasjonal bevissthet og konkret handling for energisparing i private hjem.
Effektmål:
Økt trafikk til Enova, Bygg og Bevar samt Husbanken fra privatpersoner som ønsker å spare energi.
Økt kunnskap hos huseiere og håndverkere.
Bred distribusjon og gjenbruk i hele landet.

Støttet av Innlandet Fylkeskommune
Produksjon: Paraply film og Studio Flatland
Prosjektledelse og kommunikasjon: Valdres Næringshage
Prosjektleder og kontaktperson:
Tor-Evert Grøndal - tor-evert@valdres-nhage.no
Valdres Næringshage - 96913365