Hvordan kan dere bidra?
Folkets Kraftløft er en nasjonal dugnad. Jo flere som deler det samme enkle budskapet, jo større effekt
1. Del filmene på egne flater
Det viktigste dere kan gjøre, er å dele filmene når kampanjen lanseres 14. februar:
nettsider og nyhetssaker
sosiale medier (Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube)
nyhetsbrev og intranett
Vi sender ferdige tekster og forslag til vinklinger som kan brukes direkte eller tilpasses lokalt.
2. For kommuner: Aktiver innbyggerne
Erfaring og forskning tyder på at innbyggere har høy tillit til egen kommune. En kort tekst eller hilsen fra dere kan derfor ha stor effekt. For eksempel:
«Ordføreren utfordrer deg»: En kort video eller hilsen fra ordføreren som sier «På 14. februar gjør vi en lokal dugnad – sjekk hvor mye strøm du kan spare i dag».
Skole-oppdrag 13. februar: «Din lokale barneskole skal ha undervisning i energisparing – inviter foreldre og besteforeldre til å bli med».
Gratis rådgivning-dag: Kommunen setter av en kveld der lokale håndverkere og energirådgivere tilbyr gratis 20-minutters samtaler til boligeiere for å finne energisparings-tiltak.
Vær et godt forbilde og søk støtte selv gjennom Husbanken: https://www.husbanken.no/kommune/lan-og-tilskudd/tilskudd-energitiltak/
3. Lag en sak som knytter kampanjen til deres tema
Dere kan gjerne lage en egen sak der dere:
løfter frem deres viktigste energisparetema
setter filmene inn i en større sammenheng (for eksempel energi, bolig, kulturminnevern, energifattigdom, næringsutvikling)
4. Stå bak kampanjen – med logo
Hvis dere ønsker å stille dere bak kampanjen, kan vi:
ta dere med i en samlet «I samarbeid med»-seksjon på forsiden
vise logoen deres i publiseringsmateriellet der det er naturlig
Dette gjelder offentlige og ideelle aktører. Kampanjen er ikke-kommersiell.
5. Bidra faglig – eller med egen vinkling
Dere kan også:
gi innspill til språk og budskap innen deres fagområde
kvalitetssikre omtale av ordninger eller råd som berører dere
ta kontakt hvis dere vil utforske en kort, nøytral video om et tema som er viktig for dere
6. Meld dere på – hold dere oppdatert
Meld dere på e-postlisten og registrer organisasjonen hvis dere vil være med. Da får dere:
invitasjoner til møtene
oppdateringer underveis
publiseringspakke i forkant av lanseringen 14. februar.
Meld dere på kampanjen
Invitasjoner, oppdateringer og publiseringspakker med instruksjoner